Salam Mesra

SITI ZANARIAH SUHAIMI
Kaunselor Pelatih UTM

Klinik Kaunseling & Psikoterapi
C13, Aras 1, Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi Malaysia
81310, Skudai, Johor

Untuk membuat temujanji dengan saya, sila isi borang di bawah (bawah sekali page ini).

Terima kasih.

Bantu diri sendiri untuk membantu orang lain~

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuesday, January 25, 2011

Petua atasi LUPA




Assalamualaikum, semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera... Bagaimana dengan emosi dan perasaan anda pada hari ini? Harap semuanya dalam keadaan yang positif. Jika anda berasa marah hari ini, eloklah baca tip bagaimana ingin mengatasi rasa marah. Bagi yang kurang tidur pula, anda patut tahu bagaimana pentingnya tidur kepada kita.

Baiklah, untuk hari ini, saya ingin berkongsi tentang petua atasi penyakit LUPA. Lupa adalah satu penyakit yang mana boleh diatasi dengan kaedah-kaedah tertentu. Penyakit lupa bukan sahaja berlaku kepada golongan yang berumur, namun bagi yang muda remaja juga tidak terlepas daripada penyakit ini.

Kadang-kadang adakah anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yang pelupa? Mungkin terlupa tarikh penting, terlupa letak barang, terlupa makan ubat, terlupa fakta penting, terlupa menutup lampu dan macam-macam lagi.

Sebenarnya, kita dapat meningkatkan daya ingatan atau mengurangkan risiko ini dengan mengamalkan sesuatu secara berterusan. Antaranya adalah dengan memperbanyakkan membaca. Jadikan membaca sebagai rutin seharian kita. Ia bukan sahaja dapat menambahkan ilmu pengetahuan, malah dapat mengembangkan minda dan menajamkan daya ingatan. 

Cuba ingat sedikit sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan. Lebih baik jika kita mempraktikkannya ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita tidak menjadi terlalu pelupa..

Membaca tidak semestinya baca buku kan? Dengan melayari website dan juga blog pun kita dapat membaca. Sebaiknya pilihlah bahan bacaan yang boleh mendatangkan faedah kepada kita. Carilah bahan bacaan yang boleh memberi ilmu pengetahuan dan menjana minda yang positif. =)

No comments:

Hubungi Kaunselor Anda

Nama *
Email *
Nombor Telefon *
No Matrik/ Staf
Perkara
 Pertanyaan 
 Temujanji 
 Lain-lain 
Anda Tulis, Saya Baca *
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[Refresh Image] [What's This?]
Powered byEMF Web Forms
Report Abuse