Salam Mesra

SITI ZANARIAH SUHAIMI
Kaunselor Pelatih UTM

Klinik Kaunseling & Psikoterapi
C13, Aras 1, Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi Malaysia
81310, Skudai, Johor

Untuk membuat temujanji dengan saya, sila isi borang di bawah (bawah sekali page ini).

Terima kasih.

Bantu diri sendiri untuk membantu orang lain~

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wednesday, March 30, 2011

Menghormati Azan




Ramai umat islam masa kini sudah semakin kurang pengetahuan agamanya. sehingga mereka terlupa tentang sesuatu perkara yang dianggap kecil akan tetapi besar kesannya. di sini saya meyeru semua rakan-rakan agar meluangkan sedikit masa untuk membaca ilmu yang saya perolehi. waallahualam..



Lidah kelu di saat kematian. Kematian pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati.... mengapa kebanyakan orang yang nazak (hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa, lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya menahan kesakitan sakaratul maut.

Diriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud :
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apapun semasa azan berkumandang. Sebagai orang Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.... mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri....!!! Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba.... maka kita tidak dapat mengucapkan kalimah lailahaillallah... yang mana sesiapa yg dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut...Allah menjanjikan syurga untuknya. Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah ini tidak kelu walaupun nyawa sedang dicabut."Ya...Allah, anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah Laillahaillallah......semasa sakaratul maut menghampiri kami...."
amin ya rabbal-alamin..

SEMOGA ILMU YANG SEDIKIT INI DAPAT MEMANFAATKAN DIRI KITA.
SEBAR-SEBARKAN ILMU YANG DISAMPAIKAN.

Thursday, March 3, 2011

Support Group




(Untuk melihat dengan lebih jelas: Right-click, open in new tab)



Sikap Optimis... sambungan


Ciri-ciri orang yang OPTIMIS

GEMBIRA

Orang yang optimis, akan menghadapi masalah dengan tenang dan melihat sesuatu masalah dengan cara yang berbeza. Masalah yang dihadapi dilihat seperti satu pelajaran baru yang mana akan membentuk diri menjadi lebih tabah dan bermotivasi. Dia akan sentiasa berjaya menghadapi setiap dugaan dengan sabar dan yakin. Hidup yang gembira sebenarnya akan mampu membuatkan anda berada dalam keadaan ceria setiap hari.

BERSEMANGAT

Setiap orang perlu bersemangat untuk menjalani kehidupan dengan tenang. Jika mempunyai semangat, maka perkara tersebut akan menjadi mudah dan membentuk sikap optimis dengan baik. Jika individu yang bersikap optimis, mereka mempunyai semangat dalam diri dan bersikap tenang malah sentiasa bersemangat menyelesaikan apa jua masalah yang datang.

CARA PERCAKAPAN

Individu yang bersikap optimis dapat dilihat melalui cara percakapannya. Mereka sentiasa tenang dan butir bicara percakapannya teratur dan pandangan matanya yakin dan bersemangat. Mereka juga selalunya tidak cepat marah dan bijak mengawal kemarahan. Tiada istilah 'naik angin' tidak tentu hala kerana orang yang optimis sentiasa bijak mengawal keadaan dengan baik.


Sikap Optimis

... Assalamualaikum, nampaknya kebelakangan ini saya jarang update blog ni. Maaf andai anda tertunggu-tunggu bahan bacaan dari saya. Hari ini saya ingin berkongsi tentang OPTIMIS ...


Apa yang anda faham tentang optimis? Apa perbezaan optimis dan pesimis.. Kalau kita lihat gambar kat atas tu, yang mana kita akan kelaskan sebagai optimis? Smiley kuning atau biru?

Baiklah, optimis adalah bagaimana caranya kita melihat masalah yang dihadapi dengan cara yang berbeza iaitu dengan melihat perkara positif pada keadaan yang negatif. Namun tidak bererti orang yang optimis tidak boleh melihat perkara yang negatif. Seseorang yang bersifat optimis bererti mereka telah mendapat kejayaan yang diimpikan. Sikap seperti ini adalah seperti tidak pernah mengenal erti kegagalan dan tidak mudah putus asa.

Tapi, persoalannya, bagaimana untuk membentuk sikap optimis?

Sikap optimis ini boleh terbentuk dalam diri dengan berfikiran dan melakukan perkara yang terarah kepada sikap tersebut. Terdapat beberapa faktor persekitaran yang dapat membentuk sifat ini seperti:

Maklumat atau berita yang diterima

Seringkali kita berjumpa dengan orang yang selalu berada di dalam ketakutan sekiranya berada dalam gelap atau keseorangan. Ini berkemungkinan kerana dia sering menonton kisah seram, dan mula berasa tidak tenang dan membentuk dunia khayalannya sendiri tentang ketakutan tersebut. 

Tetapi berbanding dengan orang yang gemarkan pembacaan bahan ilmiah dan motivasi (lagi bagus jika bahan berunsurkan keagamaan), serta mengikuti majlis-majlis ilmu, dia akan memperolehi aura dan tenaga yang positif seterusnya dapat berfikir dan merancang kehidupan dengan lebih baik.

Didikan dan asuhan keluarga

Tidak dinafikan ada sesetengah keluarga (khasnya ibu bapa) yang gemar mengajar anak-anak dengan perkara-perkara yang negatif. Antara contohnya anak-anak diajar untuk melihat orang lain dari pandangan yang kurang elok dan membuat persepsi yang negatif. Setiap tingkah laku orang lain akan ditafsirkan manjadi buruk dan negatif walaupun pada hakikat dan asalnya perkara tersebut adalah positif dan baik. Dengan ini, anak-anak tersebut tidak dapat membezakan dengan tepat antara baik dan buruk seterusnya membawa sifat ini hinggalah dewasa. Kadangkala ada juga individu yang mudah menyalahkan orang lain dan suka bersangka buruk (suuzhon).

Pergaulan

Bergaulah dengan orang yang bersikap optimis nescaya kita juga akan terikut perangainya. Namun begitu, tidak salah untuk berkawan dengan rakan yang sentiasa bersikap negatif, tetapi harus bijak memilih dan menilai apa yang perlu untuk anda menjadi optimis. Pilihlah kawan yang boleh menjadi pendengar yang setia tidak kira di mana dan ketikanya, dan elakkan memilih kawan yang menjadi pendengar dan 'penambah perisa' seperti batu api dan suka melaga-lagakan orang lain.

Wallahu'alam~~


Friday, February 11, 2011

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....


LELAKI 
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. 

BERATKAN? 
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.

Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN?? 

Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. 

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung. Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..) 

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu...

WANITA
Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki. 

Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. 

Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya. Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. 

Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki. 

Pernahkah kita lihat sebaliknya?? 
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. 

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita ? 

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya , manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak. 

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil). 

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita: 

1. ibunya , 
2. isterinya , 
3.anak perempuannya , dan 
4. saudara perempuannya

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini : 

1. suaminya, 
2. ayahnya, 
3. anak lelakinya dan 
4. saudara lelakinya

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja : 

1. sembahyang 5 waktu 
2. puasa di bulan Ramadhan 
3. taat suaminya dan 
4. menjaga kehormatannya

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillahtetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. 

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita .... 

Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki ,tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya. Supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA.. 

"Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya." (Ali- Imran:103

"Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri " 

Wallahu'alam.. Semoga kita semua sentiasa mendapat rahmat dariNya. InsyaAllah... =)


Wednesday, February 9, 2011

Seminar Sehari Bersama Dato' Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah


Topik: Tenggelam @ Terbilang 
Tarikh: 12 Feb 2011
Masa: 9.00 am - 5.00 pm
Tempat: Dewan Sri Alam, Kolej Tun Fatimah, UTM Skudai

TENTATIF SEMINAR

8.45 pg: Pendaftaran peserta
9.20 pg: Bacaan Doa dan alu-aluan penganjur
9.30 pg: Sesi 1- Analisis Kendiri
10.30 pg: Rehat dan perbincangan tidak formal
11.00 pg: Sesi2- Masalah & Cabaran untuk Transformasi
1.00 tgh: Rehat dan Solat Zohor berjemaah
2.15 ptg: Sesi 3- Langkah bijak menjadi cemerlang
3.30 ptg: Sesi 4- Merealisasikan Transformasi Diri
4.30 ptg: Memperkasa Budaya Terbilang
5.30 ptg: Majlis Bersurai


FORMAT PELAKSANAAN SEMINAR

Kursus ini akan disampaikan dalam bentuk: Syarahan, penerangan dengan menggunakan LCD projector, perbincangan, kaunseling peribadi, doa-doa harian.


Siapa yang disasarkan?

1. TERBUKA kepada usahawan, usahawan siswa dan kontraktor
2. TERBUKA kepada jabatan kerajaan
3. TERBUKA kepada orang perseorangan, pertubuhan dan persatuan
4. TERBUKA kepada Staff sokongan atau akademik UTM
5. TERBUKA kepada Pengarah Urusan, Pengarah, Wakil Syarikat yang ingin menjadikan pekerja mereka, pekerja yang produktif dan komitmen
6. TERBUKA kepada pelajar dan mahasiswa


Anda berminat? TEMPAT ADALAH TERHAD!!! Untuk 300 orang sahaja. 

:::BAYARAN::: RM185.00/ seorang  [Harga Promosi:RM100 (Staff UTM), RM60 (pelajar & mahasiswa)] (Termasuk nombor bertuah, fail seminar, nota, sijil dan makan & minum). Cepat-cepatlah grab peluang ni tau.. 




:::BERMINAT??:::

Sila hubungi saya sendiri untuk maklumat lanjut di:

012-4202446 (sms/call)
sitizanariah_307@yahoo.com (facebook dan e-mail)

Monday, February 7, 2011

Program PERKAMA Sepanjang MAC 2011

PROGRAM PERKAMA SEPANJANG MAC 2011

Berikut merupakan program sepanjang bulan Mac 2011:


WORKSHOP ON ADLERIAN THERAPY
1 MAC 2011 (SELASA)
UNIVERSITI MALAYSIA KELANTAN



WORKSHOP ON DEALING WITH SEXUAL ISSUES IN COUNSELING
5 MAC 2011 (SABTU)
UNIVERSITI MALAYSIA PAHANG



WORKSHOP ON PLAY THERAPY FOR HIGH RISK YOUTH
8 MAC 2011 (SELASA)
UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA MALAYSIA



WORKSHOP ON EXPRESSIVE THERAPY IN COUNSELING
11 MAC 2011 (JUMAAT)
UNIVERSITI MALAYSIA TERENGGANU



SEMINAR KAUNSELING PELBAGAI BUDAYA
12 MAC 2011 (SABTU)
UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS



WORKSHOP ON MODULE DEVELOPMENT IN COUNSELING
19 MAC 2011 (SABTU)
UNIVERSITI TEKNIKAL MALAYSIA MELAKA



WORKSHOP ON COMMUNITY COUNSELING
22 MAC 2011 (SELASA)
UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA, SHAH ALAM



SEMINAR KEBANGSAAN PENGUJIAN DAN PENILAIAN DALAM KAUNSELING
23-24 MAC 2011 (RABU – KHAMIS)
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA



WORKSHOP ON MULTIGENERATIONAL FAMILY COUNSELING
26 MAC 2011 (SABTU)
UNIVERSITI UTARA MALAYSIA


WORKSHOP ON GESTALT THERAPY
29 MAC 2011 (SELASA)
UNIVERSITI SAINS MALAYSIA, PULAU PINANG




Tuan/Puan boleh mendaftar online di DAFTAR BENGKEL/SEMINAR ONLINE. Rujuk maklumat lanjut program dengan click pada BENGKEL ONLINE. Sebarang pertanyaan lanjut, boleh berhubung dengan Saffuan Abdullah ditalian 014-3382689 / 017-2806803.

More info: PERKAMA

Runsing Apabila Hijrah ke Tempat Baru?

Assalamualaikum wbt..

Harap anda semua sihat.. Hari ni saya ingin berkongsi sedikit tip berkaitan menjalin persahabatan di tempat baru. Kita semua pasti merasai pengalaman berhijrah. Tidak kiralah berhijrah ke tempat baru mahupun penghidupan baru. Namun perlu diingat, bukan mudah untuk sesuaikan diri dengan situasi perpindahan. Banyak yang perlu dilakukan. Berpindah ke tempat baru misalnya merupakan suatu perkara yang membuatkan anda teruja kerana tempat baru bermakna satu pengalaman baru untuk diteroka. Bagaimanapun, akan wujud seketika perasaan 'sepi' bila anda tidak mempunyai sahabat yang terdekat untuk berkongsi cerita dan pengalaman.

Jadi, di sini saya ingin kongsikan beberapa perkara yang mungkin bersesuaian untuk anda lakukan untuk menambahkan bilangan kawan dan dalam masa yang sama akan membuatkan hidup lebih ceria dan gembira.




Antara cara mudah untuk menjalinkan persahabatan:

1. Menyertai Kelas

Sekarang, banyak kelas yang dibuka bagi mengisi masa lapang dan memenuhi keperluan untuk berinteraksi. Antaranya kelas mamasak, menjahit, kelas agama, dan sebagainya. Gunakan masa dengan sebaiknya untuk mengikuti kelas-kelas tersebut dan di sana anda pasti menemui kawan baru yang mempunyai minat yang sama.

2. Haiwan Kesayangan

Jika anda memelihara haiwan kesayangan seperti kucing Parsi, elok juga jika anda membawa haiwan peliharaan anda bersiar-siar di waktu petang kerana ini adalah peluang untuk anda bertemu dengan mereka yang sama minat dengan anda.

3. Sertai Kelab Rekreasi

Setelah menyertai kelas atau mungkin ada di antara anda yang tidak minat untuk menyertai kelas, mungkin boleh menyertai kelab-kelab rekreasi. Banyak taman-taman perumahan mempunyai kumpulan yang melakukan aktiviti rekreasi seperti jogging, tai-chi, senamrobik, line dancing, poco-poco dan sebagainya. Eloklah anda juga turut menyertainya disamping menambahkan kenalan, anda juga dapat mengekalkan tahap kesihatan.

4. Menjadi Sekarelawan

Tawarkan diri untuk menjadi sukarelawan dengan melakukan beberapa jam kerja sukarela di pusat perkhidmatan kanak-kanak yatim piatu atau ibu tunggal, persatuan atau badan-badan sukarela atau rumah-rumah kebajikan yang memerlukan khidmat sukarelawan.

5. Katakan YA!

Apabila menerima jemputan ke kenduri-kendara, mahupun majlis minum petang, jangan sesekali menolak jika anda mempunyai kelapangan. Ini adalah masa terbaik untuk menemui ramai kawan baru. Andai anda bekerja, jangan tolak pelawaan untuk makan tengah hari bersama teman sekerja. Anda perlu ingat bahawa kemesraan dan persahabatan yang berpanjangan dapat dijalin di meja makan!.


Nota tambahan:


> Sentiasa jaga tingkah laku & penampilan anda. Secara jujur, sesiapapun pasti sukar untuk rapat jika anda selalu kelihatan selekeh dan pengotor. Juga jaga tutur kata, jangan terlalu 'laser' dengan orang yang baru anda kenali.


> Perkenalkan diri anda apabila berjumpa dengan orang lain. Ini adalah cara untuk 'memecahkan' rasa kaku bila pertama kali bertemu.


> Sentiasa bersikap bersahabat dan jangan lokek dengan pujian. Pastikan anda murah dengan senyuman dan bercakaplah dengan yakin.


> Apabila sudah berkenalan, tidak ada salahnya jika sesekali anda ajak mereka ke rumah untuk minum-minum. Galakkan kawan baru anda itu membawa teman. Ini pasti akan meningkatkan lagi bilangan sahabat anda.


> Sentiasa bersikap peramah dan mudah mesra. Tetapi ingat agar menghormati "ruang" orang lain. Jangan lupa perhatikan juga sebarang tanda-tanda dalam perbuatan atau perkataan yang menunjukkan seseorang tidak berminat untuk berbual dengan anda.

Wednesday, February 2, 2011

Seperti Klip Kertas?




Assalamualaikum... 

Selamat Menyambut Tahun Baru Cina bagi semua rakan-rakan berbangsa Cina. Malam ni Makan Besar bersama keluarga lah kan...

Baiklah, kali ini saya ingin berkongsi tentang klip kertas. Idea ni saya dapat daripada aktiviti mengapungkan klip kertas dalam air. 

Pernahkah anda mengapungkan klip kertas dalam air? Kalau kita fikir sekejap, rasanya macam mudah sebab klip kertas kecil sahaja. Tetapi jangan lupa bahawa klip kertas diperbuat daripada BESI. Mustahil untuk klip ini terapung.

Kalau anda semua tidak percaya, cuba lakukan aktiviti ini sekarang. Isi air ke dalam satu bekas, kemudian masukkan klip kertas. Adakah ianya terapung? Jawapannya mungkin YA dan mungkin TIDAK. Mengapa? 

Dalam melakukan sesuatu, perlukan teknik dan strategi. Perlaksanaan sesuatu teknik juga boleh diaplikasikan daripada pengalaman lepas. Namun begitu, janganlah dilupa kepada sumber sekeliling yang dapat membantu anda dalam melakukan sesuatu dengan jayanya.

Bagi pendapat saya, tidak ada sesuatu yang mustahil bagi yang berani melakukannya. Namun perlu ditanam dalam diri bahawa setiap perkara itu ada susah dan senangnya dan kadangkala memerlukan pengorbanan..

Bagi anda yang berminat nak tau bagaimana mengapungkan klip kertas ni boleh la contact saya. Walaupun aktiviti ni simple, tapi ada juga yang tidak dapat lakukannya...

Sampai sini dulu, maaf andai penulisan kali ni agak berterabur. Jumpa lagi. =)


Seminar Strategi & Teknik Kaunseling Kontemporari


Assalamualaikum dan salam 1 Malaysia.

Maaf dah lama saya tidak update blog Inspiration ni. Sebenarnya minggu lepas saya agak sibuk dengan urusan praktikal. Entri kali ini saya ingin berkongsi tentang SEMINAR STRATEGI & TEKNIK KAUNSELING KONTEMPORARI. Seminar ni berlangsung pada 28 Januari 2011 yang bermula pada jam 8am hingga 5pm. Alhamdulillah, seminar yang dianjurkan oleh Pelajar Sarjana Pendidikan (Bimbingan & Kaunseling) ni mendapat sambutan yang menggalakkan bila mana peserta yang mengikutinya lebih daripada 50 orang. Antara peserta yang hadir adalah pelajar Kaunseling dari Fakulti Pendidikan UTM, Pelajar Kaunseling dari PESISIR, Melaka dan juga beberapa orang staf wakil jabatan atau organisasi yang berminat untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang ilmu KAUNSELING.

Terdapat 3 slot yang setiap satunya memberikan impak dan implikasi yang berbeza. Slot pembukaan yang sangat menarik disampaikan oleh Prof. Madya Dr. Syed Mohd Syafiq yang bertajuk Behavioral Therapy. Slot kedua pula sangat bersemangat yang mana disampaikan oleh Dr Hamdan yang memfokuskan kepada penggunaan kaunseling di dalam kesihatan. Beliau juga merupakan salah seorang kaunselor yang dilantik bagi perunding kesihatan pesakit Diabetis di Hospital Sultanah Aminah, Johor. Slot ketiga disampaikan oleh Prof Madya Mohammad Sharif yang menekankan aspek kaunseling dalam isu perkahwinan dna seksualiti. Semua peserta tekun mendengar penerangan yang cukup berilmiah.

Slot terakhir yang merupakan slot selepas rehat dan makan tengahari disampaikan oleh Sheikh Feroz yang merupakan Kaunselor Remaja Singapura. Penyampaian yang bersahaja dan penuh bertenaga menarik minat peserta seminar untuk sama-sama mengambil bahagian untuk turut berdiskusi dan memberi pendapat.

Alhamdulillah, perjalanan seminar sangat teratur dan kebanyakan peserta berpuas hati dengan penyampaian yang disampaikan. Semoga lebih banyak seminar seumpama ini akan diadakan pada masa hadapan.


Mutiara-kata: Gambar di atas merupakan gambar saya bersama rakan sejawat. Bergambar sudah satu kemestian. =) 


Wednesday, January 26, 2011

Senyuman




Assalamualaikum wbt.. Kali ini saya akan menulis tentang SENYUM. Saya tahu anda semua faham dengan maksud 'senyum' kan? Dah berapa kali anda semua senyum untuk hari ini? 10? 20? 30? atau infiniti? Adakah kita perlu membayar untuk senyum atau berapakah harga sebuah senyuman?

Senyuman merupakan unsur penting dalam kaunseling terutama sekali di peringkat awal. Ia bertindak sebagai penjalin hubungan yang baik antara kaunselor dengan kliennya.

Erti sebuah senyuman bagi seorang kaunselor adalah persahabatan, penerimaan atau mengalu-alukan dan keinginan untuk bekerjasama. InsyaAllah senyuman seorang kaunselor boleh meredakan ketegangan emosi di pihak klien. Klien akan berasa selesa dan mudah untuk memulakan perbincangan. Senyuman juga harus diberikan mengikut kesesuaian dalam sesi kaunseling. Sekiranya senyuman tidak sesuai, klien akan silap menginterpretasikannya.

Senyuman klien juga harus difahami oleh kaunselor. Klien mungkin akan tersenyum untuk menutup rasa takut, risau, keliru atau serba salah. Ada juga klien senyum kerana malu, mengejek, sedih atau gembira. Kepekaan kaunselor melihat senyuman ini sangat penting untuk memastikan sesi kaunseling yang dijalankan itu sesuai dan menepati matlamat.

Setelah memahami serba sedikit tentang SENYUM, jom kita sama-sama menambah ilmu tentang RAHSIA SENYUMAN pula...

+++++++++++


Senyum membuat kita tampak menarik.
Orang yang banyak tersenyum memiliki daya penarik. Orang yang suka tersenyum membuat perasaan orang disekitarnya damai dan senang hati. Orang yang selalu merungut, cemburu, dan mengerut dahi membuat orang-orang di sekitar tidak selesa. Apabila diperhatikan orang yang banyak tersenyum memiliki lebih banyak teman.

Senyum mengubah perasaan.
Jika kita sedang sedih, cubalah senyum. Senyuman akan membuat perasaan menjadi lebih baik dan seronok. Menurut pemerhatian, senyum dapat menguatkan tubuh sehingga perasaan berubah menjadi semakin rileks. Automatik!

Senyum menghilangkan stres.
Stres dapat dilihat pada raut wajah. Senyuman boleh menghilangkan lelah, bosan, dan sedih. Ketika kita stres, ambillah waktu untuk tersenyum. Senyuman akan mengurangi stres dan membuat fikiran lebih jernih.

Senyum meningkatkan imuniti.
Senyum membuat sistem imun bekerja lebih baik. Fungsi imun tubuh bekerja secara maksima ketika seseorang merasa rileks.

Senyum menurunkan tekanan darah.
Tak percaya? Cuba anda catatkan tekanan darah saat anda tidak tersenyum dan catat lagi tekanan darah saat anda tersenyum semasa diperiksa. Tekanan darah saat anda tersenyum pasti lebih rendah.

Senyum jadi awet muda.
Dengan senyuman dapat menggerakkan banyak otot . Dikatakan kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi. Dengan banyak tersenyum kita akan kelihatan lebih awet muda.

Senyum membuat kita kelihatan berjaya.
Orang yang sentiasa tersenyum kelihatan lebih ‘confident’, terkenal, dan berwibawa. Lihatlah orang-orang yang berjaya, senyuman di wajah tak pernah lekang.

Senyum membuat fikiran positif.
Cuba praktikkan! : Fikirkan perkara-perkara buruk/negatif sambil tersenyum. Mesti susah kan? Sebabnya, ketika kita tersenyum, tubuh mengirim satu signal positif "hidup selalu baik". Sehingga saat tersenyum, tubuh menerimanya sebagai anugerah semulajadi.



Jadi, jangan fikir-fikir lagi.. Jom senyum.... (^______^)

Tuesday, January 25, 2011

Petua atasi LUPA




Assalamualaikum, semoga anda semua berada dalam keadaan sihat sejahtera... Bagaimana dengan emosi dan perasaan anda pada hari ini? Harap semuanya dalam keadaan yang positif. Jika anda berasa marah hari ini, eloklah baca tip bagaimana ingin mengatasi rasa marah. Bagi yang kurang tidur pula, anda patut tahu bagaimana pentingnya tidur kepada kita.

Baiklah, untuk hari ini, saya ingin berkongsi tentang petua atasi penyakit LUPA. Lupa adalah satu penyakit yang mana boleh diatasi dengan kaedah-kaedah tertentu. Penyakit lupa bukan sahaja berlaku kepada golongan yang berumur, namun bagi yang muda remaja juga tidak terlepas daripada penyakit ini.

Kadang-kadang adakah anda merasakan anda sudah tua kerana sikap anda yang pelupa? Mungkin terlupa tarikh penting, terlupa letak barang, terlupa makan ubat, terlupa fakta penting, terlupa menutup lampu dan macam-macam lagi.

Sebenarnya, kita dapat meningkatkan daya ingatan atau mengurangkan risiko ini dengan mengamalkan sesuatu secara berterusan. Antaranya adalah dengan memperbanyakkan membaca. Jadikan membaca sebagai rutin seharian kita. Ia bukan sahaja dapat menambahkan ilmu pengetahuan, malah dapat mengembangkan minda dan menajamkan daya ingatan. 

Cuba ingat sedikit sebanyak fakta yang terkandung di dalam bahan bacaan. Lebih baik jika kita mempraktikkannya ketika usia masih muda supaya kelak di hari tua kita tidak menjadi terlalu pelupa..

Membaca tidak semestinya baca buku kan? Dengan melayari website dan juga blog pun kita dapat membaca. Sebaiknya pilihlah bahan bacaan yang boleh mendatangkan faedah kepada kita. Carilah bahan bacaan yang boleh memberi ilmu pengetahuan dan menjana minda yang positif. =)

Monday, January 24, 2011

Pentingnya Tidur



Assalamualaikum..

Hari ini saya ingin berkongsi tentang PERANAN TIDUR dalam kehidupan kita. Siapa yang tidak suka tidur kan? Tapi jika seseorang itu tidur secara berlebihan akan mendatangkan mudarat juga. Sebaiknya kita perlu mengetahui kadar tidur yang mencukupi dengan badan dan usia kita.

Dalam kehidupan yang bergerak serba pantas kini, pasti senarai 'things-to-do!' oleh anda panjang berjela-jela. Tetapi adakah dalam senarai tugasan yang perlu anda lunaskan itu merangkumi waktu untuk TIDUR? Mungkin sebahagian besar daripada kita mengabaikan perkara yang satu ini, walhal tidur merupakan aktiviti yang cukup penting dalam meredakan TEKANAN yang dipikul seharian. Untuk membantu anda mendapatkan tidur yang cukup di malam hari, semak beberapa tip di bawah;

1. Beri enjin diri anda untuk tidur pada waktunya. Pastikan tidur menjadi keutamaan dalam 'to-do-list' anda.

2. Jagalah diri anda. Elakkan minuman alkohol, kafein, atau merokok secara berlebihan yang pastinya akan membuatkan anda lebih sukar untuk tidur.

3. Pastikan anda menyelesaikan kerja dan urusan anda pada petang harinya dan apabila malam, fikiran anda sudah tenang dna bersedia untuk tidur.

4. Buat jadual tidur yang tetap. Tidurlah dalam waktu yang sama setiap malam dan bangun juga pada jam yang sama setiap pagi. Ini demi memastikan jam biologi anda tetap terjaga.

5. Ciptakan suasana dan tempat tidur yang nyaman dan selesa. Pastikan bilik tidur anda sejuk, tenang, dan selesa pencahayaannya. Katil yang terlalu kecil, terlalu lembut atau keras akan membuatkan tidur anda terganggu.

Setelah meneliti tip yang berguna di atas, diharapkan kita sama-sama mengaplikasikannya supaya dapat mencegah diri kita dari mengalami stres.



Berikut beberapa hal yang terjadi pada organ tubuh saat manusia tidur seperti dilansir Dailymail, Rabu (29/12/2010): (baca artikel penuh di SINI)



** Pernah tengok filem Hindi: 3 Idiot? Ingat tentang Pengetua kolej yang tidur sekejap tepat pada masanya bagi memastikan fungsi derianya berjalan dengan baik...**





Friday, January 21, 2011

Marah!!!




Sekali MARAH sukacita hilang.
Dua kali MARAH akal sihat melayang.
Tiga kali MARAH tekanan darah naik.
Empat kali MARAH teman-teman lari.
Lima kali MARAH jadi cepat tua.
Enam kali MARAH pintu dosa terbuka.

MARAH adalah sesuatu yang bakal memberikan impak yang negatif samada kepada diri yang sedang marah atau orang yang dimarahi. Islam tidak menggalakkan MARAH dan ianya perlu dikawal supaya api kemarahan itu dapat dikawal. Lawan bagi marah adalah sabar. Sabar adalah IMAN. Jadi kita yang memilih samada inginkan Iman tersebut atau tidak.

Bagi mengatasi MARAH atau PANAS BARAN, disarankan beberapa perkara di bawah:

1. Mengubah Posisi - Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.” (Riwayat Muslim) 

2. Berwuduk - Rasulullah s.a.w bersabda: “Marah itu datangnya daripada syaitan, dan syaitan itu diciptakan daripada api, sedangkan api itu hanya dipadamkan dengan air. Oleh itu apabila salah seorang di antara kamu marah, maka hendaklah ia berwuduk” (Hadis Riwayat Abi Daud) . 

3. Minum air

4. Mendiamkan diri ketika marah.. banyakkan istighfar di dalam hati. 

5. Berlindung kepada Allah daripada syaitan. 

6. Meluahkan perasaan dan masalah dalam keadaan masa dan tempat sesuai

7. Berfikiran positif

8. Belajar menyampaikan kemarahan secara positif dan terhormat; elakkan daripada memekik atau bertindak garang

9. Bawa bertenang seperti menarik nafas. 

10. Senyum kerana senyuman mampu meredakan tekanan. 

Wallahu wa'lam...

Kita mampu berubah sekiranya kita sendiri mahukannya~

Hubungi Kaunselor Anda

Nama *
Email *
Nombor Telefon *
No Matrik/ Staf
Perkara
 Pertanyaan 
 Temujanji 
 Lain-lain 
Anda Tulis, Saya Baca *
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[Refresh Image] [What's This?]
Powered byEMF Web Forms
Report Abuse