Salam Mesra

SITI ZANARIAH SUHAIMI
Kaunselor Pelatih UTM

Klinik Kaunseling & Psikoterapi
C13, Aras 1, Fakulti Pendidikan
Universiti Teknologi Malaysia
81310, Skudai, Johor

Untuk membuat temujanji dengan saya, sila isi borang di bawah (bawah sekali page ini).

Terima kasih.

Bantu diri sendiri untuk membantu orang lain~

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Monday, January 24, 2011

Pentingnya Tidur



Assalamualaikum..

Hari ini saya ingin berkongsi tentang PERANAN TIDUR dalam kehidupan kita. Siapa yang tidak suka tidur kan? Tapi jika seseorang itu tidur secara berlebihan akan mendatangkan mudarat juga. Sebaiknya kita perlu mengetahui kadar tidur yang mencukupi dengan badan dan usia kita.

Dalam kehidupan yang bergerak serba pantas kini, pasti senarai 'things-to-do!' oleh anda panjang berjela-jela. Tetapi adakah dalam senarai tugasan yang perlu anda lunaskan itu merangkumi waktu untuk TIDUR? Mungkin sebahagian besar daripada kita mengabaikan perkara yang satu ini, walhal tidur merupakan aktiviti yang cukup penting dalam meredakan TEKANAN yang dipikul seharian. Untuk membantu anda mendapatkan tidur yang cukup di malam hari, semak beberapa tip di bawah;

1. Beri enjin diri anda untuk tidur pada waktunya. Pastikan tidur menjadi keutamaan dalam 'to-do-list' anda.

2. Jagalah diri anda. Elakkan minuman alkohol, kafein, atau merokok secara berlebihan yang pastinya akan membuatkan anda lebih sukar untuk tidur.

3. Pastikan anda menyelesaikan kerja dan urusan anda pada petang harinya dan apabila malam, fikiran anda sudah tenang dna bersedia untuk tidur.

4. Buat jadual tidur yang tetap. Tidurlah dalam waktu yang sama setiap malam dan bangun juga pada jam yang sama setiap pagi. Ini demi memastikan jam biologi anda tetap terjaga.

5. Ciptakan suasana dan tempat tidur yang nyaman dan selesa. Pastikan bilik tidur anda sejuk, tenang, dan selesa pencahayaannya. Katil yang terlalu kecil, terlalu lembut atau keras akan membuatkan tidur anda terganggu.

Setelah meneliti tip yang berguna di atas, diharapkan kita sama-sama mengaplikasikannya supaya dapat mencegah diri kita dari mengalami stres.



Berikut beberapa hal yang terjadi pada organ tubuh saat manusia tidur seperti dilansir Dailymail, Rabu (29/12/2010): (baca artikel penuh di SINI)



** Pernah tengok filem Hindi: 3 Idiot? Ingat tentang Pengetua kolej yang tidur sekejap tepat pada masanya bagi memastikan fungsi derianya berjalan dengan baik...**





2 comments:

shafida said...

sekarang dah xbisa tidur nyenyak..sejak ada bby..biasalah....2,3 jam bnagun nak susu...emmmm....sabo jerlah....

annazanariah said...

@shafida--- itulah pengorbanan ibu kan.. dulu seorang ibu juga berperasaan begitu kepada kita kan.. kasih ibu bawa ke-syurga, InsyaAllah.. =)

Hubungi Kaunselor Anda

Nama *
Email *
Nombor Telefon *
No Matrik/ Staf
Perkara
 Pertanyaan 
 Temujanji 
 Lain-lain 
Anda Tulis, Saya Baca *
Image Verification
captcha
Please enter the text from the image:
[Refresh Image] [What's This?]
Powered byEMF Web Forms
Report Abuse